aankomst in Te Anau en excursie naar Doubtful Sound

12 februari 2020 - Te Anau, Nieuw-Zeeland

we zijn gisteren na een lange autorit van uurtje of 6, langs meren en bergen, aangekomen bij Dock Bay Lodge van Dawn en Mark Dowling. zij runt de kleine Lodge hier (met 2 man personeel). een Dynasty achtig huis (niet onze smaak) met een lange oprit en heel grote tuin. Uitzicht op het meer van Te Anau (met 61 km lang en 417 meter diep, het grootste van het zuidereiland) en de golfbaan. Vandaag begrepen we dat ze ook het eigendom hebben van de golfbaan. Te Anau ligt in het Fiordland National Park, met 12.500 km2 het grootste natuurpark van NZ. Het is onderdeel van Te Wahipounamu, de zuidwestelijke kuststrook die door Unesco tot werelderfgoed is uitgeroepen.

Vanmorgen bij het ontbijt kwamen we twee andere stellen tegen, waarvan een stel na het ontbijt met de helikopter werd opgepikt voor een vlucht en een dropping om terug te fietsen. De helikopter landde in de tuin. Wij zijn vandaag met Real Journeys als touroperator de Doubtful Sound ingegaan. De Sounds zijn eigenlijk fjorden, al worden ze zo niet genoemd. Het zijn eigenlijk ondergelopen riviervalleien.

Vanuit Manapouri zijn we (en 160 anderen) op een boot gestapt die ons in 45 minuten naar West Arm bracht (klein haventje). Toen in een bus, weer 45 minuten. Dit was wel de duurste weg die in NZ is aangelegd (2 NZ dollar per cm over een lengte van 22 km). Onderweg best wel klimmen naar 675 meter. Bij Deep Cove aangekomen weer op een boot gestapt (circa 3 uur totaal) die ons uiteindelijk naar het eind van de 40 km lange fjord bracht (overigens 421 meter diep). Dan kom je bij de Tasmanzee uit, waar we zeehonden hebben gespot. Helaas geen tuimelaars te zien. Wel een cruiseschip dat vanuit de fjord weer naar zee ging. Onderweg zie je dan een regenwoud, bergen, watervallen. Ook zagen we hoe ze via pontons betonmolens aanleveren naar West Arm.

Door het slechte weer bij Milford sound (het heeft daar afgelopen week enorm geregend waardoor wegen werden afgesloten) werden mensen omgeboekt naar Doubtful sound, waardoor het eigenlijk best druk was. Overigens valt hier 200 dagen per jaar regen, terwijl wij de gehele dag zon hadden.

Morgen gaan we op pad naar Queenstown, dat ligt iets noordelijker op circa 180 km. Wederom aan een meer. En waarschijnlijk hebben we regen onderweg.

1. Trudie Paauw:
    Mooi al die indrukken.
  2. Coby Walraven:
    12 februari 2020
    Erg leuk om deze reis vanuit een stormachtig 🌬💨Nederland mee te beleven!
  3. Nick Domburg:
    12 februari 2020
    Wat een gave trip! Hebben ze daar ook laadpalen?
  4. Aernout & Daniëlle Lindner:
    12 februari 2020
    Mooi reisverslag weer hoor, zien jullie daar nog mooie (elektrische) auto's ? En hoe is het met de oude oldtimers?
    Zo ja, kan je er voor mij een paar meenemen Arno, rij ze maar zelf even terug 😜😂 dan zien we je volgend jaar wel weer.
  5. Loraine & Guus:
    12 februari 2020
    Weer in Google Earth jullie route bekeken. Reis dus een beetje mee.
    Vooral Doubtful Sound (waar komt die naam vandaan?) lijkt mij indrukwekkend. Kijk uit naar volgend verslag.