lange trip naar Franz Josef Gletsjer

17 februari 2020 - Franz Josef Glacier, Nieuw-Zeeland

gisteren zijn we 6 uur onderweg geweest van Queenstown naar Westwood Lodge in Franz Josef Glacier. een scenic route door de bergen, langs Lake Hawea, Lake Wanaka, Lake Moeraki, langs de Thunder Creek watervallen, Haast en de kustlijn, langs Lake Paringa, naar Westland National Park. er werd gewaarschuwd voor code oranje qua regen en storm, maar uiteindelijk viel het allemaal wel mee. volgens de eigenaar van de Lodge overdrijven ze hier ook met het weerbericht. we hebben onderweg nog even geluncht bij the Last Kitchen in Fox Glacier (hoe toepasselijk). na ons vertrek uit Queenstown hebben we een uurtje droog weer gehad en daarna alleen maar regen. eigenlijk zitten we nu aan de andere kant van de Southern Alps en op dezelfde hoogte als Mount Cook en noordelijk van de Doubtful Sound. Het park telt ongeveer 60 gletsjers. Westwood Lodge is okay, maar niet helemaal onze smaak. wel groot maar veel hout.

gisterenavond weer even gesocialised met een viertal nederlanders die naast ons zaten in het restaurant. blijkbaar hadden ze onderweg ons al gespot bij een koffiestop.

kennen jullie het verhaal van die mensen die met de helikopter de Fox gletsjer zouden op gaan ? nou die gingen niet. we hebben vandaag in vol ornaat (skikleding, meerdere laagjes) 4 uur zitten wachten of we de gletsjer op konden, maar er was teveel bewolking. zal morgen wat foto's posten. we hadden alle instructies al gehad, we waren al bij de helikopter, maar helaas. het mogelijke risico was dat we op de gletsjer zouden moeten overnachten in een tentje. we zijn in de loop van de middag naar het strand van Okarito, dat aan een lagune ligt, gereden, zo'n 25 km van hier. mooie golven met mist die uit zee optrok.

morgen gaan we een klein stukje rijden naar Hokitika, zo'n 170 km noordelijker waar we gaan mountainbiken door een natuurgebied.

1. Ina voordouw:
    17 februari 2020
    Ze hebben daar plaatsnamen moet je goed lezen. Jammer dat de helikopter niet doorging. Hoop voor jullie dat het weer iets beter wordt. Het is hier ook niet alles wat het weer betreft,maar je weg bent toch lekker als het weer meewerkt
  2. Cock Mobiel:
    17 februari 2020
    Wat een mooie reis Afwisseling genoeg !
  3. Trudie Paauw:
    18 februari 2020
    Ben benieuwd naar de foto's.
  4. Aernout & Daniëlle Lindner:
    22 februari 2020
    Nou, nou jullie maken wel wat mee hoor. Wat een fantastische trip en wat een uitdagingen allemaal. Leuk om dat soort dingen samen te mogen en te kunnen doen ! Die ervaring en belevenissen pakt niemand jullie meer af. Wat betreft het weer, dat is hier in NL ook pet hoor, regen, storm en grauw. Maar het is zoals het is en niet anders.
  5. Sascha:
    27 februari 2020
    Wauw wauw wat een schitterende reis maken jullie toch en wat doen en zien jullie veel. Door de uitgebreide reisverslagen kunnen wij ook een beetje meegenieten. Wat een ervaring voor jullie samen nou lieverds genieten want het is zo weer voorbij.het is hier takke weer dus jullie missen niet veel ,ja jullie kinderen haha,lieve groet sascha