Verslag naar en van Auckland

5 maart 2020 - Auckland International Airport, Nieuw-Zeeland

Vanuit Tairua zijn we op woensdag in circa 2 uur naar Auckland gereden, met sinds lange tijd weer regen onderweg. In de buurt van Auckland werd het wel stapvoets rijden. Dat voelde al weer heel vertrouwd. Auckland is namelijk het dichtstbevolkte (mooi scrabblewoord) gebied van heel NZ. Ruim 1,5 miljoen mensen wonen hier ofwel een derde van de gehele bevolking van NZ. Toen we onze bagage hadden afgegeven bij ons hotel in het centrum, zijn we door de stad gaan slenteren. Wat het eerste opviel was dat er veel gebouwd werd en overal zijn er wegwerkzaamheden. Later hoorden we dat dat te maken heeft met de America’s cup (zeilen) die hier binnenkort gehouden wordt. Ook hier hadden we een klein buitje, maar eigenlijk prima wandelweer. Diverse wijken gezien, zoals viaduct harbour, britomart transport centre en het havengebied. Ons hotel zit in een oud pand, dat voorheen een Farmers warenhuis was.

Nog even wat Wikipedia over Auckland. Ons hotel is gelegen aan Hobson street. Dat was de naam van een Britse luitenant, die op zoek was naar een stuk land om een hoofdstad te stichten. Een gebied van 12 km2 rondom Mount Eden, dat hij kocht van de Maori. De stad Auckland werd gesticht en uitgeroepen dat hoofdstad van de kolonie, een status die het in 1865 zou verliezen aan Wellington.

Op donderdag was het eerst bewolkt, waardoor we eerst naar het Auckland War museum zijn gegaan. Mooi pand in een park, dat in 1929 werd gebouwd ter nagedachtenis van de 1e wereldoorlog. Veel te zien over de historie en de oorlogen, waaraan de kiwi’s hebben meegedaan. We konden onder andere een spitfire en V1 zien. Maar ook een van de grootste collecties Maori schatten. Daarna zijn we met de taxi naar de ferry gereden voor een korte overtocht naar Devonport. Een buitenwijk van Auckland, met mooie victoriaanse panden en veel restaurants. Geluncht en Mount Victoria opgeklommen voor een fabelachtig uitzicht op de skyline van Auckland, de harbour bridge en Waitemata harbour. ’s-Avonds heerlijk gedineerd in een superdruk restaurant in Britomart.

Vandaag vroeg opgestaan voor de vlucht Melbourne. Vliegtijd vier uur en twee uur tijdsverschil terug. We verblijven dit weekend bij de familie Koene. Hiermee komt ook een einde aan 4 weken genieten in NZ. Wellicht gaan we nog een keer terug om de plekken die we niet hebben kunnen zien, te bekijken.

1. Annette:
    6 maart 2020
    Tot straks, goede vlucht en we kijken er naar uit jullie te zien!