Verslag van Kaikoura en trip naar Picton

23 februari 2020 - Wellington, Nieuw-Zeeland

Vrijdagochtend zijn we vroeg opgestaan (7.00 uur) om onze eerste (en zo als het er nu uitziet ook de laatste) walvisvlucht te maken. We moesten om 8.30 bij het kleine vliegveld van Wings over Whales zijn om daar onze instructieS te ontvangen. Helaas kregen we bij binnenkomst al te horen dat het te bewolkt was op zee en ons tijdslot werd verplaatst naar 14.00 uur. Toen zijn we maar zeehonden gaan spotten bij Fyffe Quay en lunchen in het dorp. Weer terug bij Wings over Whales werden we gewogen, kregen we allerlei instructies en een presentatie/filmpje over waarom daar met name mannetjes walvissen verblijven en welke soort. Met nog 4 anderen en een baby gingen we met de piloot de lucht in. Pas na 20 minuten vliegen kregen we een bultrug walvis in het vizier, en vervolgens ging onze piloot (ongevraagd) als een bezetene om die walvis heen cirkelen. Nadat de walvis weer onder water was verdwenen, zijn we rustig teruggevlogen naar de landingsbaan, alwaar wij groen en geel het vliegtuig zijn uitgestapt. Dat gaan we dus nooit meer doen.

Aangezien het eind van de middag openbrak, zijn we naar de lokale supermarkt en Sakim bento sushi Kaikoura gereden en hebben we ons heerlijk in het zonnetje op ons terras (graadje of 26) in de ligstoelen laten zakken. Eind van de dag heb ik de laatste afleveringen van de Netflix serie The Stranger (aanrader) op de tv in onze retreat gekeken.

Op zaterdag zijn we gaan hiken vanaf het treinstation van Kaikoura en dan langs het strand, maar dat was niet te doen, vanwege de vele stenen en zelfs bij de waterlijn loop je op fijn grind. We zijn via de zeehonden spotplek omhoog geklommen en toen weer terug naar het dorp via een bestaand pad. Onderweg geluncht (met bammetjes) en koffiestop (met cheesecake). In de loop van de middag voor het eerst weer eens een buitje regen gehad, dat uiteindelijk niet ophield en tot midden in de nacht aanhield. Daar hadden we dus ook fors last van toen we 's-avonds gingen eten in het dorp. Vanmorgen bleek ook dat dit tot sneeuw op de toppen van de bergen had geleid.

Vandaag, zondag, zijn we vertrokken naar Picton om daar op de ferry te stappen richting Wellington op het Noorder eiland. Een autorit van 2,5 uur. We zijn weer de nodige wegwerkzaamheden tegengekomen en wijngaarden in overvloed. Onderweg koffiestop bij een alleraardigst bakkertje in Grovetown. Volgens de reisgids gaan we een mooie tocht van 3 uur dwars door de Marlborough Sounds tegemoet.

Inmiddels zijn we in totaal 3 weken weg (op de helft nu) en twee weken in NZ. We hebben afscheid genomen van het Zuider eiland, waar we lang niet alles hebben kunnen zien. Zoals Abel Tasman national park en Dunedin, maar we komen hier vast nog wel een keer terug. Al is het alleen maar vanwege het weer en de natuur.

1. Annemieke:
    23 februari 2020
    Weer een mooi en beeldend verslag!
  2. Trudie Paauw:
    Geweldig!
  3. Marleen Marijt-Louwrier:
    Mooi verslag Arno en Syb! Blijven genieten 😘
  4. Rieneke en Piet:
    23 februari 2020
    Zo te lezen indrukken genoeg
    Blijven genieten 😘
  5. Ina voordouw:
    24 februari 2020
    Wel mooi die walvissen gezien geniet maar verder