Hokitika en TranzAlpine treinreis

19 februari 2020 - Christchurch, Nieuw-Zeeland

Dinsdag zijn we van Franz Josef Glacier naar Hokitika gereden. Ritje van 1,5 uur, met weer de nodige wegwerkzaamheden onderweg. Langs dorpjes als Hari Hari. We hadden een heel mooie lodge in Rimu, op een paar minuten van Hokitika, met uitzicht op de rivier. We hebben onze koffers gedumpt en zijn na de lunch gaan fietsen op de Wilderness trail, 15 km enkele trip dwars door het regenwoud heen, met onderweg een drank/ijs stop. De foto’s bewijzen dat. Vier kiwi’s gespot (niet de vruchten maar de beestjes). Helaas te snel voor een fotomomentje. We waren bijna terug in Hokitika toen het begon te regenen. Hokitika is een aardig plaatsje met een klok op een rotonde en het ligt aan zee.

Op aanraden van onze Lodge eigenaar (Sue-Ellen, klein blond wijffie) zijn we bij Woodstock hotel gaan eten. Lopend en dat doet geen hond hier. Normaal alleen voor locals. Het was die avond 2 for 1 en dat kon je merken aan de drukke bezetting. Wij waren zichtbaar overdressed. Je moet dan en je eten en je drinken apart bestellen. Was een flinke rij. Eten was wel goed. Daarna nog even gekeken of we in een halve grot glow worms konden ontdekken, maar helaas. Wat een teleurstelling.

Vanmorgen na een heerlijke nacht slapen in Rimu Lodge, hebben we ontbeten naast een stel Belgen, die voor mijn gevoel meer in de auto hadden gezeten (al 5000 km terwijl wij na 1,5 week op 1700 km zitten). Toen helaas in de regen de auto weer ingeladen en half uurtje gereden naar Greymouth waar we op de TranzAlpine trein stappen richting Christchurch. We hebben laatst al een documentaire gezien op National Geographic waarin deze trip als een van de mooiste op onze aardbol werd benoemd. Trip duurt ongeveer 4,5 uur en dan met de taxi naar ons hotel. De auto hebben we gedropt bij Europcar bij het station en pikken morgen weer een nieuwe auto op bij het vliegveld van Christchurch.

Dan nog even stand van zaken met betrekking tot autorijden in NZ. Je hebt maar weinig (tweebaans)wegen van Noord naar Zuid (en omgekeerd) op Zuider eiland. Maximum snelheid is 100 km, maar je hebt op alle wegen zoveel bochten dat je soms moet afremmen naar 25 km. Gemiddelde snelheid zal tussen 50-75 km per uur liggen. Doordat in de Southern Alps zoveel aardverschuivingen door de regen worden veroorzaakt, moeten in de zomer periode alle wegwerkzaamheden plaatsvinden. Waardoor je soms 10-15 minuten moet wachten omdat ze een rijbaan afsluiten. Ze zijn hier gek op “One lane bridges”, wat ook goedkoper moet zijn om te bouwen. Ondanks dat onze reisagent vertelde dat campers niet het beste vervoermiddel zijn in NZ, sterft het onderweg van die dingen. De meest lelijke is een gifgroene Jucy, die je veelvuldig aantreft.

Morgen verslag van de treinreis en ik zal er wat foto's bij plaatsen.

1. Hans Kops:
    19 februari 2020
    Inmiddels hebben we ook plannen om naar Nieuw-Zeeland te gaan. Geïnspireerd door jullie verhalen. Dank daarvoor. Keep living on the edge