verslag treinreis en vertrek naar Kaikoura

20 februari 2020 - Kaikoura, Nieuw-Zeeland

De trein uit Greymouth had uiteindelijk 1 uur en 1 kwartier vertraging, dat door werkzaamheden en de vele baggage van toeristen werd veroorzaakt. dit is de enige trein op dit enkele spoor. hoe krijg je het voor elkaar. je zou de NS nog complimenten gaan geven. ondanks de vertraging was dit een fantastische reis. 3,5 uur mooie vergezichten en een (het laatste) uur was er weinig te beleven. onderweg werd een paar keer gestopt, waarvan de stop bij Arthur's Pass een mooie break was. op 700 meter hoogte vindt je dan een klein dorpje. waar de trein passagiers in en uitlaat. Siep kreeg het bijna aan de stok met een buitenlandse passagier die dacht dat hij met zijn eega op onze plekken zat, maar gewoon in de verkeerde wagon zat. je kunt in de trein gewoon eten en drinken bestellen, en er is een aparte open wagon om foto's te maken maar die was overbezet en alleen voor kiwi lilliputters gebouwd. Uiteindelijk kwamen we 's-avonds om 7.45 aan in Christchurch en waren we met de taxi vrij snel in ons hotel, waar we de eerste avond ook verbleven. Gegeten en naar bed.

De volgende ochtend relaxt ontbeten en een nieuwe huurauto opgepikt op het vliegveld (met helaas geen navigatie in de auto, dus moesten we met maps.me weer aan de slag). Totaal 3 uur reistijd met weer een heel ander landschap en op het eind weer stijgen en dalen. Onderweg kom je weer de nodige wijngaarden tegen. Geluncht in Cheviot, een gehucht maar wel een leuk buitenterras. Via het centrum van Kaikoura, dat aan zee aan de oostkust ligt, circa 180 km boven Christchurch, kwamen we bij ons coastal retreat aan, dat werkelijk schitterend is. Het ligt op een heuvel met uitzicht op zee (vanuit de slaapkamer) en op de heuvels met wolken (vanuit de woonkamer). volgens mij is dit spliksplinter nieuw. net een paar broodjes gescoord bij een bakkerij, omdat we uit eten gaan wel even zat zijn. Morgen vroeg op om met een vliegtuig walvissen te spotten.