Aankomst in Christchurch en eerste reisdag

8 februari 2020 - Lake Pukaki, Nieuw-Zeeland

Nadat we donderdagavond om 23.00 uur vertrokken uit Perth kwamen we via een tussenstop in Sydney, om 14.30 uur op vrijdagmiddag aan in Christchurch, zuider eiland NZ. Het regende flink in Sydney, wat helpt om de branden te blussen, maar het zorgt ook alweer voor overlast in die gebieden. Hoezo geen klimaatverandering. De premier in Australie heeft het er moeilijk mee. Deze twee korte vluchten met ook nog een uur vertraging in Sydney had geen goede bijdrage aan onze al bestaande jetlag waar we net een beetje aan gewend waren. Ik realiseer me nu dat je dit soort trips niet te vaak moet doen. Overigens wie wel eens Border Security op TV kijkt, wij hebben zowel in Australie als NZ op het vliegveld een snellere doorgang door douane en bagagecontrole meegemaakt dan op Schiphol. waarvan akte.

In Christchurch slapen we in een polo liefhebbers hotel. Grote ruime kamer met balkon. De temperatuur is wel een stuk lager dan in Perth. 18/19 graden met wind. Christchurch is een door de Church of England gestichte nederzetting. Geraakt door de aardbevingen in 2010 en 2011. De kathedraal gebouwd tussen 1864 en 1904 is redelijk door de 1e beving heen gekomen, maar de 2e niet. zal foto delen. We komen over paar weken nog terug in Christchurch en dan wellicht meer. Wel een prettige stad met op vrijdagavond veel vertier. Kwamen ook weer een kantoor van PwC tegen. Je komt nooit van die lui af.

Vanochtend op pad met onze huurauto. 3,5 uur deur tot deur. Richting ZZW. met onderweg flink wat regen. Tweebaanswegen. 100 km/uur en af en toe 50. Temperatuur varieerde van 10 tot 18 graden. Door de Canterbury Plains; veel weiland en akkers, met heel veel koeien. Uitzicht op de Southern Alps. Via plaatsjes als Geraldine en Fairlie, langs Lake Tekapo naar Lake Pukaki. Lake Tekapo is een enorm groot blauwgekleurd meer. Zie ook foto. Wordt veroorzaakt door rotsmeel, dat fijngemalen blijft zweven in het smeltwater. We zitten hier in Mount Cook National Park (het sterft van de NP's in NZ). Dit park is 700 km2 groot, telt 19 pieken van 3000 meter of hoger en 40% is gletsjer (Wikiarno).

In de winter kun je hier gaaf skiën, maar nu niet. We zitten in een Lodge met uitzicht op Lake Pukaki, dat wordt gevoed door de Tasman rivier, die zijn oorsprong heeft in de Tasman gletsjer (27 km lang en 3 km breed). Het waterpeil wordt ook hier kunstmatig verhoogd als onderdeel van de UpperWaitaki waterkrachtcentrale. Daar komen we komende week nog langs. Ik zal er een foto bij doen van het uitzicht dat we vanuit onze kamer hebben. Vanavond dineren we in de Lodge en hopelijk slapen we een keer door.

1. Anneke:
    8 februari 2020
    Leuk om zo mee te lezen en de foto's te bekijken. Mooie reis. Veel plezier verder.
  2. Ina voordouw:
    9 februari 2020
    Wat een beleving. Hele mooie foto's. Jullie zullen moe zijn.lekker uitrusten en genieten John Ina marloes